KILDEN - En kilde til spennende utfordringer
(Fra "Kvavikposten" 2011):
Øydna Sagbruk har levert eika som er brukt i den mye omtalte ”Bølgeveggen” som er så karakteristisk for det nye Kilden Teater- og Konserthus i Kristiansand. Hvis en studerer Bølgeveggen litt nærmere, er det ikke vanskelig å forestille seg at den har budt på faglige utfordringer for flere ledd i produksjonsrekken.
Tekst og foto: Kari Mørk
- Vi har fulgt med hele tiden, helt fra den første fasen før anbudsrundene begynte, sier Eivind Rosfjord, daglig leder ved Øydna Sagbruk.
- Vi så arkitektkonkurransen og resultatet av den, og det var nok mange fagfolk av ulike slag som stilte spørsmålet om det hele tatt lot seg gjøre teknisk å lage Bølgeveggen.
Ingen ting er likt
Utfordringene på Bølgeveggen ligger blant annet i at ingen av trekonstruksjonene i veggen er like. Veggen er nesten dobbelt så lang nederst som øverst, fordi ”bølgene” nederst er flere og dypere.
- Det betyr at elementene måtte kones mot toppen, forklarer Eivind.
- De måtte smalne av, og ble derfor en spennende utfordring for Risør Trebåtbyggeri, som hadde fresing av materialene og montasje av elementene.
Øydna Sagbruk leverte lengder på opp til 3,70 meter.
- Det er lange lengder for rett, fin eik, så vi utviklet og investerte i et anlegg for fingerskjøting av materialene. Så ble lengdene fraktet fra oss til Risør for fresing og montering. Derfra gikk de på lekter til Kristiansand.
Datamodellering
Bølgeveggen i all sin komplekshet er datamodellert hos et firma i Sveits.
- I et så digert prosjekt, og med så små marginer der alt skal passe på millimeteren, er nøyaktigheten av største viktighet, sier Eivind.
- Et problem som oppsto, var at tegningene – eller modellene – ble sterkt forsinket fra Sveits, med det resultat at da de kom måtte alle i produksjonslinja stå på som bare det for å bli ferdige innen de fristene som var satt. Vi ansatte ikke flere folk her hos oss på Øydna, men vi kjørte doble skift for å holde tritt, sier han.
Ikke som det ser ut til
Ved første øyekast kan Bølgeveggen se ut som om den står aldeles av seg selv, bare med et lite punkt å hvile på der den går igjennom glassfasaden. Sånn er det ikke.
- Nei, sier Eivind.
- Dette var en teknisk utfordring som ble løst ved at eike-elementene ble montert på kryssfiner og med et bakteppe av svart duk. Dette er fordi eika lever og beveger seg, og må ha plass til dette. Inni bølgene er det lagt spant for å holde hver bølge stabil, og så er alt montert til en kraftig stålkonstruksjon som ligger skjult i bakkant. Der bølgen ”går igjennom glassfasaden” gjør den i virkeligheten ikke det, den er delt. Alt er skrudd fast i front, og alle skruer er plugget med eikepropper. Det blir tusenvis av plugger det, alle laget i Risør…
Høye krav og gode erfaringer
I Teater- og Konserthuset Kilden har man satt estetikk og utseende i høysetet. Det betyr i neste rekke høye krav til kvalitet både på materialer og arbeid.
- Blant kravene var for eksempel at det ikke måtte være for mange sjatteringer i farge på eika, forteller Eivind.
Bølgeveggen ute har fått en overflatebehandling med blant annet en brannsikker lakk, og den har blitt beiset for å beholde fargen.
Hvilke erfaringer som har kommet ut av leveransene til Kilden? Eivind Rosfjord er ikke i tvil:
- Vi har vist at trebearbeidende bedrifter på Sørlandet er i stand til å samarbeide og kan legge fagkunnskapen sammen på en sånn måte at vi får det til!